Vår politik

Alla människor här i Sverige ska ha möjligheten att ta sig dit de vill. Oavsett var de kommer ifrån och vilka drömmar de än bär på. Den idén ligger till grund för all liberal politik

Folkpartiet vill att kommunens resurser i första hand ska användas för kommunens huvuduppgifter – en god skola, omsorg om barn och unga och stöd till människor med särskilda behov. Av omsorg om demokratin krävs att fattade beslut respekteras och genomförs. All kommunal verksamhet ska genomsyras av strävan till jämställdhet.

Kommunal verksamhet ska inte konkurrera med enskild företagsamhet. Genom näringslivskontoret ska kommunen ge alla företag samma förutsättningar. Service till företagen ska ges på lika villkor och syfta till att nya företag genom en kontaktperson i förvaltningen ska få en väg in och hjälp att hitta rätt. Reglerna för upphandling måste respekteras. Bollnäs är en småföretagarkommun där god och likvärdig service är en förutsättning för ett gott företagsklimat. Befintliga företag ska stöttas, uppmuntras och uppmärksammas. Bollnäs behöver vässa och utveckla sin näringslivsorganisation för att stärka sysselsättningen.

Det är ett viktigt kommunalt ansvar att se till att människor får god omvårdnad när de blir äldre. Ett bredare och mer varierat utbud av utförare i äldreomsorgen behövs för att öka valfriheten. De äldre måste också få större frihet att utforma den omsorg de har rätt till. Större möjligheter till korttidsplats för den som lämnar sjukhuset, men inte är redo att återvända till sitt eget boende bör skapas i samverkan mellan kommun och landsting. Större valfrihet för de äldres boende bör skapas genom satsningar på trygghetsboende och seniorboende med olika servicegrad. Samarbetet mellan kommun och landsting bör stärkas och fördjupas. Läkemedelsgenomgångar bör regelbundet genomföras i samverkan mellan kommun och landsting.

Alla barn och ungdomar ska ha tillgång till en god utbildning. För att säkra en likvärdig skolgång för alla barn utifrån deras förutsättningar bör ansvaret för skolan överföras till staten. Vi vill ha mindre grupper i barnomsorgen. I hela skolorganisationen ska bedrivas ett aktivt arbete mot mobbning. Bollnäs kommun ska aktivt arbeta med likabehandlingsplaner. Våra barn och ungdomar förtjänar behöriga lärare. Så länge skolan är ett kommunalt ansvar är det kommunens uppgift att stärka lärarna i deras yrkesroll och ge dem goda förutsättningar för kompetensutveckling. Bollnäs kommun ska aktivt arbeta med karriärvägar för lärare. Grundförutsättningen för att ge en god skolundervisning är lugn och arbetsro i klassrummet. Ordning och reda i lektionssalen ger alla bättre förutsättningar att tillgodogöra sig undervisningen. Bollnäs ska införa en genomtänkt läxhjälp öppen för alla grundskoleelever och ge alla barn och ungdomar en läsa-skriva-räkna-garanti. Ingen ska behöva lämna skolan utan att ha dessa grundläggande kunskaper. Betyg och centrala prov är viktiga verktyg för att säkra kvaliteten i skolan. Folkpartiet vill underlätta för alternativa skolformer med olika utförare och med olika pedagogisk inriktning. Folkpartiet vill införa renodlade resultatenheter inom barn- och utbildningsnämndens ansvarsområde.

För Bollnäs framtida tillväxt och utveckling kommer det att bli allt viktigare att ta vara på den kraft och kompetens som finns hos utlandsfödda svenskar. (kommunal uppgift?). Vår strävan ska vara att asylsökande som kommer till Bollnäs aktivt ska välja att stanna när de får uppehållstillstånd. Kommunen ska ha en genomtänkt plan för att inkludera de nyanlända så att var och en klarar sin egen försörjning så snart som möjligt. Främlingsfientlighet och rasism ska beslutsamt motverkas i alla delar av den kommunala organisationen.

Kulturskolan ska vidareutvecklas och förstärkas. Det är viktigt att resurserna är tillräckliga för att rekryteringen kan breddas och verksamheten omfamna fler. Vi behöver utveckla biblioteksverksamheten, där så väl huvudbiblioteket som filialer måste möta nya medier och kommunikationsmönster. Föreningslivet är centralt för utvecklingen av det civila samhället där fler medverkar i samhällsbygget. Föreningar har också en viktig roll för en demokratisk fostran av nya generationer. Stödet till föreningar och studieförbund ska utvecklas och anpassas till samhällets förändring. I den pågående globaliseringen är det viktigt att vårda vårt kulturarv. Hälsingegårdarnas ställning som unikt världsarv ska vårdas och också utnyttjas för att stärka besöksnäringen. Besöksnäringen är en viktig näringsgren som kommunen ska hjälpa till att marknadsföra.

Tillgången till natur och oförstörd miljö är en viktig konkurrensfördel, både för en växande besöksnäring och för ambitionen att locka fler att leva och verka i Bollnäs. Vi vill öka möjligheterna till landsbygdsutveckling genom strandnära bebyggelse i områden där den uppenbart inte är till men för friluftslivet. Bollnäs kommun bör ta fram en plan för laddstationer och gastappar för miljövänligare biltrafik. När kommunen köper nya motorfordon bör miljöbilar väljas, och nya bilar förses med alkolås. Vindkraft ska fortsatt behandlas med återhållsamhet och begränsas till ett fåtal områden där påverkan av det hälsingska landskapet blir begränsad. Arbetet med att ompröva vattendomar ska fortsätta för att åstadkomma nytt vatten i dagens torrfåror. Satsningen på vandringsleder för fisk ska fullföljas och intensifieras. Vi vill bevara och utveckla Långnäs som en grön lunga för centralorten, i enlighet med det utvecklingsprogram som arbetats fram.

Fortsatt utbyggnad av infrastrukturen är avgörande för möjligheterna att möta framtidens utmaningar. Vår ambition är att Bollnäs ska fortsätta att växa med nya företag och nya invånare. Riksväg 83 och Norra stambanan är pulsådror som kommer att ha en avgörande betydelse för framtida tillväxt. Vi vill snarast se projektering av mötesseparerad trefältsväg mellan Bollnäs och Orbaden, och dubbelspår på järnvägen mellan Kilafors och Ockelbo. Kommunen måste prioritera utbyggnad av fiber för att möjliggöra målet att 90 procent av hushåll och företag har tillgång till bredband år 2020. Vi vill projektera för sammanhängande gång- och cykelvägar mellan Kilafors och Orbaden.

Tillgänglighet för alla måste genomsyra samhällsplaneringen. Oavsett vilken funktionsnedsättning den enskilde har måste samhällets ambition vara att den inte ska leda till handikappande funktionshinder. Konsekvenserna för tillgängligheten bör analyseras i samband med varje kommunalt beslut. Vi vill uppfylla målet att 1,5 procent av de anställda i Bollnäs kommun är personer med funktionsnedsättningar, och utmana näringslivet att göra detsamma. Vi vill att naturfondens medel ska komma till genomtänkt användning för att öka tillgängligheten till naturen.

Folkhälsa i vid bemärkelse är också ett kommunalt ansvar. Alkohol- och drogmissbruk måste motverkas i alla sammanhang. Det är angeläget med ett fortsatt stöd till krafter i skola, föreningsliv, ideella organisationer och andra som arbetar för att förebygga bruk och bekämpa missbruk av alkohol-narkotika-tobak-doping. Det är särskilt viktigt med insatser riktade till barn- och ungdomar. Värdet av alkoholfria miljöer kan inte överskattas! Breddidrotten är en viktig faktor för en god folkhälsa. För att främja en god folkhälsa ska kommunen erbjuda tillgång till motionsspår, sim- och sporthallar, utbyggt cykelvägsnät osv.